DSpace/Dipòsit Manakin

L’oci més enllà d'educar: Les activitats extraescolars en el desenvolupament identitari durant l’adolescència

Registre simple

dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció, Esports i Psicologia
dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
dc.contributor.author Grèbol Roca, Oriol
dc.date.accessioned 2023-12-22T11:50:25Z
dc.date.available 2023-12-22T11:50:25Z
dc.date.created 2023-06-01
dc.date.issued 2023-06-01
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10854/7599
dc.description Curs 2022-2023 es
dc.description.abstract L'adolescència és el període més intersticial en el desenvolupament d'una persona on les activitats del marc educatiu no formal, com ara les extraescolars, propicien la formació d'identitats personals i col·lectives. Ajuden a crear una satisfacció individual única i un sentiment de pertinença a un grup social, mentre es van definint els rols i la descripció d’un mateix individu. La incidència de les activitats d’oci en el desenvolupament i consolidació de la identitat és un procés insuficientment estudiat en el context de les activitats extraescolars, sovint desmarcades de l’educació formal, tot i ser un àmbit d’intervenció per treballar durant l’adolescència i que compta amb poques evidències. Amb l‘objectiu de relacionar la identitat amb l’oci, s’empra un Pressupost de Temps per conèixer els usos del temps d’un adolescent i un TST ( Twenty-Statement Test) per veure com s’autodescriuen. Per tal de promoure una intervenció amb orientacions temporals concretes, s’opta per correlacionar variables per posar en relació els comportaments amb les autodescripcions. S’observen relacions directes entre les aficions i l’estudi acadèmic. En canvi, hi ha relacions inverses entre les autodescripcions per preferències i les autoavaluacions, i entre les definicions per autoestima i les aficions. Els resultats que s’obtenen poden servir per revalorar el paper que juguen les extraescolars i la rellevància del tipus d’oci que s’estableix amb l’activitat. Finalment, l’estudi pot ser un punt de partida per aprofundir en la mirada de l’oci com a temps lliure que crea i reforça identitats, un fet cabdal en el posicionament d’un adolescent. Paraules clau : adolescència, extraescolars, oci seriós, temps lliure, identitats. es
dc.description.abstract Adolescence is the most interstitial period in the development of a person where activities of the non-formal educational framework, such as extracurricular activities, lead to the formation of personal and collective identities. It helps to create a unique individual satisfaction and a sense of belonging to a social group, while defining roles and describing one's self. The incidence of leisure activities in the development and consolidation of identity is an insufficiently studied process in the context of out-of-shool activities, often distanced from formal education, despite being an area of intervention during adolescence. With the goal of relating identity to leisure, a Time Budget is used to know the time uses of a teenager and a TST ( Twenty-Statement Test) to see how they self-described. In order to promote an intervention with specific time orientations, a variable correlation is chosen to relate the behaviors with self-descriptions. Direct relationships between hobbyists and academic study are observed. In contrast, there are inverse relations between preference self-descriptions and self-assessments, and between self-esteem definitions and hobbies. The results obtained can serve to enhance the role played by extracurricular activities and the relevance of the type of leisure established with the activity. Finally, this paper can be a starting point for deepening the view of leisure as leisure time that creates and strengthens identities, a central fact in the positioning of a teenager. Keywords : adolescence, extracurricular activities, serious leisure, free time, identities. es
dc.format application/pdf es
dc.format.extent 61 p. es
dc.language.iso cat es
dc.rights Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons es
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.ca es
dc.subject.other Identitat (Concepte filosòfic) es
dc.subject.other Adolescents es
dc.subject.other Lleure es
dc.title L’oci més enllà d'educar: Les activitats extraescolars en el desenvolupament identitari durant l’adolescència es
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis es
dc.description.version Tutor: Albert Fontelles i Ramonet
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess es

Text complet d'aquest document

Registre simple

Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons Aquest document està subjecte a aquesta llicència Creative Commons

Buscar al RIUVic


Llistar per

Estadístiques