DSpace/Dipòsit Manakin

El dibuix escolar infantil en temps de guerra. Anàlisi dels dibuixos del Fons Lluís Vives

Registre simple

dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Departament de Pedagogia
dc.contributor.author Padrós Tuneu, Núria
dc.date.accessioned 2023-09-14T07:06:34Z
dc.date.available 2023-09-14T07:06:34Z
dc.date.created 2023-06-02
dc.date.issued 2023-06-02
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10854/7515
dc.description Programa de Doctorat: Innovació i Intervenció Educatives es
dc.description.abstract Aquest treball té com a principal finalitat recuperar i difondre la memòria dels infants de Barcelona que van viure la guerra civil espanyola (1936-1939). Per a fer-ho s’han estudiat els dibuixos elaborats per l’alumnat del Grup Escolar Lluís Vives amb l’objectiu de conèixer les experiències quotidianes d’aquests infants. Així mateix, s’ha realitzat un estudi detallat del context social i educatiu en el que van estar elaborats els dibuixos. Per tal de comprendre millor les experiències que van viure i aprofundir en el significat que van tenir pels infants, s’han posat en diàleg les il·lustracions amb altres fonts de caràcter textual i s’han incorporat conceptes de l’àmbit de la psicologia. Algunes de les experiències analitzades inclouen la por, l’angoixa, l’escassetat i la pèrdua, però també el desig, el joc, la solidaritat i la resistència. Així mateix, el fet de partir dels textos i els dibuixos elaborats pels mateixos infants, possibilita que la seva veu sigui considerada com una aportació imprescindible en la memòria col·lectiva. es
dc.description.abstract La finalidad principal del presente trabajo es recuperar y difundir la memoria de los niños de Barcelona que vivieron la guerra civil española (1936-1939). Para ello, analizamos los dibujos realizados por los alumnos del Grupo Escolar Lluís Vives para conocer sus experiencias cotidianas. Asimismo, realizamos una investigación exhaustiva del contexto social y educativo en el que los niños realizaron dichos dibujos. Para comprender mejor las experiencias que vivieron y profundizar en el significado que tuvieron para los niños, se han puesto en diálogo las ilustraciones con otras fuentes de carácter textual y se han incorporado conceptos del ámbito de la psicología. Algunas de las experiencias analizadas incluyen el miedo, la angustia, la escasez y la pérdida, pero también el deseo, el juego, la solidaridad y la resistencia. Incorporar la voz de los niños, en este caso a través de sus dibujos y escritos, resulta imprescindible para construir la memoria colectiva. es
dc.description.abstract The main goal of this thesis is to revive the memories of the children of Barcelona who lived through the Spanish Civil War (1936-1939). To achieve this, we analysed the drawings created by students of the Grup Escolar Lluís Vives in order to gain insights into their daily experiences. Likewise, we conducted a thorough investigation of the social and educational context in which the children made those drawings. In order to further comprehend the children’s experiences during the war and to investigate their impact on the children, we incorporated text fragments to be read alongside the illustrations as well as including psychology concepts. Some of the experiences analysed include fear, distress, scarcity, and loss but also desire, play, solidarity, and resistance. By combining these text fragments and the drawings made by the same children, we aim to highlight the children´s perspective as an essential contribution to the collective memory. es
dc.format application/pdf es
dc.format.extent 171 p. es
dc.language.iso cat es
dc.publisher Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya es
dc.rights Tots els drets reservats es
dc.subject.other Dibuixos d'infants es
dc.subject.other Guerra civil es
dc.subject.other Escola en temps de guerra es
dc.subject.other Memòria es
dc.subject.other Experiència es
dc.subject.other Educació -- Història es
dc.title El dibuix escolar infantil en temps de guerra. Anàlisi dels dibuixos del Fons Lluís Vives es
dc.type info:eu-repo/semantics/doctoralThesis es
dc.embargo.terms 12 mesos es
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/embargoedAccess es
dc.contributor.director Collelldemont Pujadas, Eulàlia
dc.contributor.director Naranjo Llanos, Milagros
dc.type.version info:eu-repo/publishedVersion es

Text complet d'aquest document

Registre simple

Buscar al RIUVic


Llistar per

Estadístiques