DSpace/Dipòsit Manakin

La presència efectiva dels clàssics de la literatura catalana en els currículums d’educació secundària obligatòria i batxillerat a Catalunya: anàlisi comparativa amb el context anterior a l’aprovació de la LOGSE

Registre simple

dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes
dc.contributor Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya. Màster Universitari en Formació del Professorat d'Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, Formació Professional i Ensenyaments d'Idiomes
dc.contributor.author Mirambell Fargas, Jordi
dc.date.accessioned 2021-01-29T16:32:22Z
dc.date.available 2021-01-29T16:32:22Z
dc.date.created 2020-06-04
dc.date.issued 2020-06-04
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10854/6525
dc.description Curs 2019-2020 es
dc.description.abstract La regressió en la presència dels clàssics de la literatura catalana en els programes curriculars de Catalunya a les etapes d’educació secundària obligatòria (ESO) i batxillerat és una tendència sobre la qual han aixecat la veu d’alerta actors socials diversos que van del món estrictament acadèmic a altres àmbits de la societat civil catalana: docents responsables d’aquestes mateixes etapes educatives, professionals de la llengua, activistes pels drets lingüístics del català... El propòsit d’aquesta recerca és veure si la tendència regressiva descrita es pot contrastar amb evidències empíriques i, especialment, comparar la situació actual amb una etapa històrica anterior —prèvia a la reforma promulgada amb la LOGSE, la Llei Orgànica General del Sistema Educatiu, aprovada l’any 1990— per determinar i caracteritzar l’abast, si és que s’ha donat, d’aquest procés regressiu. Metodològicament, la recerca es basa en la comparació de llibres de text de la matèria de Llengua catalana i literatura actuals amb d’altres de l’etapa anterior a la LOGSE i en entrevistes a docents responsables de la matèria també d’aquestes dues etapes. Els resultats confirmen la regressió, amb matisos, i l’associen a causes d’origen divers com poden ser la reducció d’hores lectives dedicades a la matèria, els canvis en el perfil de l’alumnat, el retrocés en l’hàbit lector i els canvis de l’enfocament didàctic en l’àmbit lingüístic. es
dc.description.abstract Numerous groups have been alerting that the presence of the classics of the Catalan literature in the curriculum programs of educació secundària obligatòria (ESO) and batxillerat grades in Catalonia has declined. These groups range from the strictly academic circle to other areas of Catalan civil society, including the teachers responsible for these ESO and batxillerat grades, language professionals, activists for the linguistic rights of Catalan language… The purpose of this research is to assess whether empirical data corroborates this described regressive trend and, in particular, to compare the current situation with a previous historical period —i. e. before the reform enacted with the LOGSE, the Llei Orgànica General del Sistema Educatiu, approved in 1990— in order to determine and characterize the scope of this regression (to the extent it has actually existed). Methodologically, the research is based on the comparison of current textbooks on the subject of Catalan language and literature with other textbooks dated from the period prior to the LOGSE, as well as on interviews with teachers responsible for the subject over these two periods. The results confirm a nuanced regression and relate it with causes of diverse origin such as the reduction of teaching hours dedicated to the subject of Catalan language and literature, changes in the students’ profile, the decline in the reading habit, and shifts of the didactic approach in the linguistic field. es
dc.format application/pdf es
dc.format.extent 88 p. es
dc.language.iso cat es
dc.rights Tots els drets reservats es
dc.subject.other Avaluació curricular es
dc.subject.other Batxillerat es
dc.subject.other Educació secundària es
dc.title La presència efectiva dels clàssics de la literatura catalana en els currículums d’educació secundària obligatòria i batxillerat a Catalunya: anàlisi comparativa amb el context anterior a l’aprovació de la LOGSE es
dc.type info:eu-repo/semantics/masterThesis es
dc.description.version Director/a: Bernal, M. Carme
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess es

Text complet d'aquest document

Registre simple

Buscar al RIUVic


Llistar per

Estadístiques