DSpace/Dipòsit Manakin

Patriarchal Hauntings: Re-reading Villainy and Gender in Daphne du Maurier's Rebecca

Registre simple

dc.contributor Universitat de Vic. Facultat d'Educació, Traducció i Ciències Humanes
dc.contributor.author Llompart Pons, Auba
dc.date.accessioned 2013-10-11T09:46:28Z
dc.date.available 2015-10-11T23:02:54Z
dc.date.created 2013
dc.date.issued 2013-06
dc.identifier.citation Llompart Pons, Auba. " Patriarchal hauntings : re-reading Villainy and gender in Daphne du Maurier's Rebecca" A: Atlantis, 35 (1) : 69-83 ; Jun 2013 ca_ES
dc.identifier.issn 0210-6124
dc.identifier.issn 1989-6840
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10854/2376
dc.description.abstract Criticism of Daphne du Maurier’s popular classic Rebecca (1938) can be divided into two mainstream interpretations. On the one hand, it was traditionally marketed as a gothic romance where the hero and the heroine conquered the evil women that separated them. On the other, certain feminist critics have recently provided a very diff erent view of the story, aligning it with gothic narratives that deal with the dangers women suff er under the patriarchal control of their husbands. Th is would imply that du Maurier’s novel should not be read as a traditional romance that promotes patriarchy, as the former interpretation suggested. In this article, I propose, through a Gothic Studies and a Gender Studies reading, that villainy in this novel is not exclusively linked to gender and, therefore, the victim and abuser statuses cannot be equated to femininity and masculinity, respectively. Instead, I argue that villainy in the novel is inextricably connected to being in a powerful position within patriarchy, and that it is the desire to maintain this position and perpetuate the patriarchal system that leads the main characters (men and women) to commit acts of villainy. ca_ES
dc.description.abstract La crítica sobre el clásico popular Rebecca (1938), de Daphne du Maurier, puede dividirse en dos interpretaciones principales. Tradicionalmente, la novela se vendió como un romance gótico en el que el héroe y la heroína vencían a las mujeres malvadas que los separaban. En cambio, recientemente, algunas críticas feministas han dado una visión muy diferente de la historia, que ha pasado a verse como una novela gótica que relata los peligros que las mujeres sufren bajo el control patriarcal de sus maridos. Esto implicaría que la novela de du Maurier no podría leerse como un romance tradicional que fomenta el patriarcado, como sugería la anterior interpretación. En este artículo, propongo, a través de una lectura desde los estudios góticos y los estudios de género, que la villanía en esta novela no tiene que ver exclusivamente con el género de los personajes y, por lo tanto, los roles de víctima y villano no pueden equipararse a la feminidad y la masculinidad, respectivamente. En cambio, sugiero que la villanía en Rebecca está directamente ligada al hecho de estar en una posición de poder dentro del patriarcado, y que lo que lleva a los personajes (hombres y mujeres) a cometer actos de villanía es el deseo de perpetuar el sistema patriarcal y mantener su posición de poder ca_ES
dc.format application/pdf
dc.format.extent 15 p. ca_ES
dc.language.iso eng ca_ES
dc.publisher AEDEAN. The Spanish Association of Anglo-American Studies ca_ES
dc.rights (c) AEDEAN. The Spanish Association of Anglo-American Studies
dc.rights Tots els drets reservats ca_ES
dc.subject.other Du Maurier, Daphne - Crítica i interpretació ca_ES
dc.title Patriarchal Hauntings: Re-reading Villainy and Gender in Daphne du Maurier's Rebecca ca_ES
dc.type info:eu-repo/semantics/article ca_ES
dc.embargo.terms 24 mesos
dc.relation.publisherversion http://www.atlantisjournal.org/ARCHIVE/35.1/04_abstract_AubaLlompartPons.pdf
dc.rights.accessRights info:eu-repo/semantics/openAccess ca_ES
dc.type.version info:eu-repo/publishedVersion ca_ES
dc.indexacio Indexat a SCOPUS
dc.indexacio Indexat a WOS/JCR ca_ES

Text complet d'aquest document

Registre simple

Buscar al RIUVic


Llistar per

Estadístiques